Kinderstadsdichter voor Sint-Niklaas

Gisteren werd in Sint-Niklaas (en in primeur voor Vlaanderen) een kinderstadsdichter aangesteld, de veertienjarige Olivia Wittock.

Alle Sint-Niklase jongeren tussen 8 en 14 konden de voorbije weken een zelfgemaakt gedicht inzenden met als titel 'Dichter in de stad'. De tekst van Olivia werd uit zo'n 150 inzendingen geselecteerd en kwam op de longlist van 40 nominaties terecht. De jury - met de Antwerpsse stadsdichter Peter Holvoet Hanssen als voorzitter - verkoos haar gedicht tenslotte boven de vijf andere genomineerde kandidaten.

Het gedicht van Olivia Wittock zal nu op talloze plaatsen in de stad uithangen. Daarbij zal ze haar functie voor een jaar dragen en op tal van festiviteiten (Vredesfeesten, Gedichtendag, ...) voordragen uit eigen werk.

De zoektocht naar een eigen kinderstadsdichter kwam er op initiatief van de openbare bibliotheek in Sint-Niklaas met als voornaamste doel de kinderen, hun ouders en begeleiderd vertrouwd te maken met poëzie en literatuur.

Mijn stad kent mij al
zolang als ik
haar ken.
ze keurt mijn jurken,
ik die van haar:
haar witte bontkraag als het sneeuwt,
mijn frivole jurken in de lente,
mijn voeten onder mijn zwierige zomerrokjes
als ik dans in het park,
haar vallende bladeren dwarrelen door mijn
warrige hoofd.
Ze kent mijn kuren,
is bij mij, zelfs als ik het niet wil.
Als mijn dromen ver zijn,
is zij
toch altijd
dichter bij mij.

0 reacties:

Een reactie posten