Themalijst: Dialect in de muziek

Zingen in het dialect volgens Filip Kowlier:
Omdat dat voor mij het natuurlijkst aanvoelt. Toen ik zestien was, heb ik geprobeerd om in het Engels te rappen in een hiphopgroepje. Maar ik kon niet verwoorden wat ik wilde zeggen. In het Engels verval je bovendien ook al snel in clichés. Dat is in je eigen taal - voor mij het dialect - veel minder het geval. Ik schrijf mijn teksten soms wel in het Nederlands, maar zingen doe ik in het dialect.
Het West-Vlaams is, net als vele andere Vlaamse dialecten overigens, bij momenten op z'n minst "sappig" te noemen. De Vlaamse dialecten vind je ook terug in de muziekwereld met namen zoals Filip Kowlier, The Clement Peerens Explosition, Willem Vermandere, Wannes Van de Velde, Ivan Heylen, Katastroof, Fixkes en zo vele anderen.

In de themalijst "Dialect in de muziek" geeft de Kortrijkse bib een overzicht van vele van deze muzikanten en muziekgroepen met telkens een korte biografie en discografie. Een voorproefje? Luister dan even naar de bekendste hit van "Kamiel", een nummer met de ronkende titel "Me wuf is weg":

"Me wuf is weg" van Kamiel:


Deze themalijst kun je alvast hier downloaden (pdf, 1.46 mb) of je bekijkt die gewoon via Scribd, onze handige pdf viewer van dienst:



Nieuwe aankoopsuggesties zijn uiteraard altijd welkom! Voor bibliotheekmaterialen die (nog) niet in onze collectie aanwezig zijn, kan je altijd een aankoopsuggestie indienen via bibliotheek@kortrijk.be, telefonisch op 056 25 75 00, aan alle bibliotheekbalies of via het online formulier. Als het werk daarna wordt aangekocht brengen we je daarvan persoonlijk op de hoogte.

1 opmerking:

  1. Ik ben fan. En ook weer niet...
    http://koendhaene.blogspot.com/2011/11/skrivn-in-t-wevelgems.html

    BeantwoordenVerwijderen