Boris Giltburg wint Koningin Elisabethwedstrijd 2013


Boris Giltburg (Israël, 1984) won de 76e editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Piano 2013. Daarnaast ontving hij ook nog de VRT-publieksprijs (2500 EUR). De Musiq'3 publieksprijs was voor Mateusz Borowiak.

Tijdens de finaleweek speelden dagelijks twee finalisten een klassieke sonate van Haydn, Mozart, Beethoven of Schubert,  een verplicht werk voor piano en orkest (speciaal voor deze wedstrijd geschreven) en een concerto naar keuze.

Boris Giltburg, Rémi Geniet, Mateus Borowiak, stanislav Khristenko, Zhang Zuo en Andrew Tyson zijn de zes winnende laureaten. Ze winnen elk een geldbedrag (van 7000 EUR tot 25000 EUR) en heel wat concertaanbiedingen. De overige, niet gerangschikte, finalisten zijn Tatiana Chernichka, David Fung, Roope Gröndahl, sean kennard, sangyoung Kim en Yuntian Liu. Zij krijgen elk een geldsom van 4000 EUR en de aanbieding om een recital te spelen.
Het is ongelooflijk. Dit voelt fantastisch. Mijn prestatie moet in de smaak gevallen zijn bij de jury. Ik ben de jury bijzonder dankbaar. Ik heb mijn optreden aangevoeld als een concert en dat heeft gewerkt. Dit kan mijn leven veranderen, ik ga proberen deze overwinning te koesteren en er zo veel mogelijk uit te halen.
Boris Giltburg

www.koningin-elisabetwedstrijd.be

0 reacties:

Een reactie posten