'Plan voor als de gorilla echt is' wint eerste editie '55 Fiction'

Het kortverhaal "Plan voor als de gorilla echt is" van Hanne Foblets won de eerste editie van de "55 Fiction"-wedstrijd, een kortverhalenwedstrijd die georganiseerd werd door De Standaard en het Radio 1-programma Joos. De jury bestond uit Saskia De Coster, Herman Brusselmans en Joost Vandecasteele. Hanne Floberts wint met haar kortverhaal een e-reader met 55 boeken.

Volgens de jury: "Dit verhaal is een dreun. Ook al is het zo kort, het blijft nazinderen. Het krachtigste aan heel dit verhaal: het komt binnen en zakt dieper en dieper in je lijf. Je kan het niet zomaar losschudden, je wil het herlezen omdat er iets meer aan de hand is dan je op het eerst gezicht hebt gezien".

Het verhaal van Hanne Foblets:

Plan voor als de gorilla echt is

Ik doe mijn zaklamp aan. Ik mik met mijn scherpste potlood in zijn vlees. Als de gorilla luid brult, is hij echt. Dan koop ik met mijn zakgeld een nieuwe deur, zodat hij geen sleutel meer heeft van ons huis. Als de gorilla niet brult, raap ik gewoon mijn potlood op en ga ik slapen.

Wouter Burie won de publieksprijs voor "Perfectie":

Perfectie

"Vader?" "Ja, jongen?" "Waarom is de wereld eigenlijk rond?" "Omdat rond de perfecte vorm is, jongen. Rond kent geen begin, geen midden en geen eind. Het getuigt van een absolute schoonheid en is eeuwigdurend symmetrisch en perfect in balans." "Dan hoeven we ons toch geen zorgen te maken, he vader?" "Nee, in principe niet, jongen."

In totaal stuurden vierduizend schrijvers een verhaal in van maximaal 55 woorden en een titel van maximaal 7 woorden. De top-vijf kun je nalezen op de website van Joos.


0 reacties:

Een reactie posten