#FREDDiVERS #2 | Pepijn Destrebecq (18) volgt eerste jaar TEW aan de Kulak


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik blok liever in bib dan in universiteit


‘In de blokperiode kom ik de hele dag in de Kortrijkse bibliotheek studeren’, zegt Pepijn Destrebecq (18) uit Bellegem die zijn eerste jaar Toegepaste Economische Wetenschappen volgt aan de Kulak.

Kom je vaak naar de bibliotheek?
‘Ik ben hier vooral te vinden in de blokperiode. Ik spreek af met een vriend van de Kulak om hier te komen studeren. We zijn hier al van zodra de bibliotheek open gaat om 10 uur. Dan zoeken we een goede plaats in de leeszaal waar we tot 18.30 uur aan de slag blijven. Af en toe nemen we wel een pauze, om buiten een sigaretje te roken bijvoorbeeld.’

Hoe komt het dat je niet in de Kulak gaat blokken maar wel in de leeszaal van de bib in het centrum van de stad?
‘De leeszaal geniet onze voorkeur omdat het er stil is en omdat we ons er beter kunnen concentreren dan in de Kulak waar er mee mogelijkheid tot afleiding is. Als ik studeer, is dat met de koptelefoon op en dan beluister ik klassieke muziek.’

Waarom studeer je in de leeszaal en niet in de Oranje Zaal van de bibliotheek die in de blok als studiezaal dient?
‘Om dezelfde reden waarom ik dan niet naar de Kulak ga. Ook daar is er te veel mogelijkheid tot afleiding. Andere studenten plegen er wel eens overleg met mekaar en daardoor word ik uit mijn concentratie gehaald.’

Kom je buiten de blokperiode ook wel eens naar de bibliotheek om een boek, een cd of een dvd te ontlenen?
‘Neen ik lees amper boeken. Ik ben nu toch vooral op mijn cursussen gefocust. Ook beluister ik nog zelden cd’s maar download ik mijn muziek van het internet. Als ik op andere momenten naar de bib kom, is dat om groepswerken te maken met andere studenten. Veel gebeurt dat wel niet.’

Is er nog tijd voor hobby’s in de examentijd?

‘Toch wel ja. Een beetje ontspanning af en toe is dan wel gekomen. Ik voetbal in mijn vrije tijd en ik stop daar niet mee in de blok. In de scouts, waar ik leider ben, is er nu een winterpauze ingelast maar binnenkort ben ik ook daar weer present.’

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten