#FREDDiVERS # 3 | Khanngan Duangprachanh (43) kwam als kind vanuit Laos in Kortrijk terecht


Vrijwilliger Freddy gaat elke dinsdag in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Om de twee dagen kom ik naar de bib.


‘Om de twee dagen spring ik binnen in de bibliotheek, vooral om mijn mails te checken’, zegt Khanngan Duangprachanh (43) die eind jaren zeventig als politiek vluchteling in Kortrijk neer streek.

Khanngan is in Laos geboren maar praat inmiddels goed Nederlands. Eerst twijfelt ze of ze wel wil praten over wat ze komt doen in de bib maar plots steekt ze dan toch van wal. ‘Ik woon al 36 jaar in Kortrijk’, zegt ze. ‘Familieleden heb ik niet meer in de stad. Mijn moeder is gestorven en drie zussen wonen elders in België. Ook in Frankrijk verblijven twee broers en twee zussen van mij.’

Is het voor jou belangrijk dat er een bibliotheek is in de stad?
‘Heel zeker. Ik ben hier om de twee dagen. Vroeger las ik veel en toen nam ik ook regelmatig boeken mee naar huis. Ik kijk graag in reisgidsen maar ook in geschiedenisboeken of kookboeken. Zolang ik maar iets opsteek van wat ik lees. Als kind kwam ik hier al naar toe. De leesmicrobe had me toen al te pakken.’

Ben je hier vandaag om boeken te ontlenen?
‘Nee ik lees veel minder dan vroeger. Ik ben aan het solliciteren en daar heb ik toch de handen mee vol. Bovendien moet ik daarnaast ook nog het huishouden doen. Vandaag kom ik documenten kopiëren in de leeszaal die ik nodig heb in mijn zoektocht naar werk. Ik hoop ergens een job te vinden als bureaumedewerker maar ik wil ook als winkelbediende aan de slag. Ik heb indertijd de opleiding secretariaat talen gevolgd.’

Hoeveel tijd zal je vandaag in de bibliotheek doorbrengen?
‘Ik blijf hier meestal een uurtje. Als ik vandaag gedaan heb met kopiëren ga ik alleszins ook nog mijn mails checken. Dat doe ik in de leeszaal. Daar is het rustiger dan in de rest van de bibliotheek. Ik heb wel graag dat het kalm is. Daarom kom ik ook nooit op woensdagnamiddag omdat er dan veel kinderen rondlopen en ik het dan te lawaaierig vind.’

Zijn er dingen die beter kunnen in de bib?
‘Neen, ik ben trouwens blij dat je hier boeken kunt ontlenen want het is toch wel kostelijk om ze te kopen.’

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten