#FREDDiVERS #4 | Jean-Marie Lachat (61) vrijwilliger in bib Kortrijk


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…



Ik wil niet alleen in mijn dorp vrijwilligerswerk doen.




‘Toen ik anderhalf jaar geleden met pensioen ging, moest ik toch opnieuw mijn weg zoeken’, zegt Jean-Marie Lachat (61) uit Bellegem die sedert kort als vrijwilliger werkt in de bibliotheek in Kortrijk.
Jean-Marie plaatst boeken terug in de rekken van de hoofdbibliotheek in Kortrijk. Vrijwilligerswerk is een belangrijk onderdeel van zijn leven nu hij zijn actieve carrière afgesloten heeft. ‘De dinsdagnamiddag behoud ik voor aan de bibliotheek, maar ik ben ook contactpersoon voor Okra en verzorg de ledenadministratie voor de Gezinsbond in Bellegem. Op vrijdagmorgen vind je me op de schoolbanken terug voor een cursus Spaans. En ik help mee om mijn twee kleinkinderen te leren lezen.’

Waarom wilde je vrijwilligerswerk doen in de bibliotheek?
‘Ik was totnogtoe vooral in Bellegem actief als vrijwilliger en dat is na verloop toch wel een te klein wereldje. Dus wilde ik ook iets doen in de stad.’

Kom je vaak boeken halen in de bib?
‘Vroeger wel, nu is dat minder het geval omdat ik zelf veel boeken koop. Ik ga ook altijd in de rekken snuisteren als er ergens koopjes te doen zijn. Als ik in Engeland ben spring ik nog altijd graag binnen in Waterstones, de bekende boekhandel. Dat is een overblijfsel van de tijd dat ik de Londenreizen organiseerde toen ik les gaf. Ik heb in totaal enkele honderden boeken staan. Mijn vrouw zegt dikwijls dat ik beter eens grote schoonmaak zou houden (lacht).’

Was je leraar Engels?
‘Onder meer, ik ben Germanist van opleiding en gaf eerst Nederlands, dan Duits en op het einde Engels. Ik heb dat mijn hele carrière in het Sint-Jozefinstituut in Kortrijk gedaan, op het einde maakte het deel uit van de Pleinscholen.’

Ben je een boekenwurm?
‘Ja en ik lees vooral literatuur en ook reisverhalen. Namen? Ik hou van Ian McEwen, Julian Barnes, Stefan Hertmans. Recentelijk heb ik zijn Oorlog en Terpentijn herlezen. Van Jef Geeraerts heb ik het hele oeuvre verslonden. Mijn vrouw vindt dat maar een 'gemenig' ventje (lacht), maar ik lees hem met plezier, ook zijn thrillers. Normaal ben ik dagelijks een uur bezig in een boek. Al is dat nu verminderd omdat ik nu ook Spaans moet studeren thuis. Ik hou van talen en het houdt mijn geheugen scherp.’

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten