#FREDDiVERS #5 | Piet Defever (58) al bijna veertig bibliothecaris in Kooigem en Bellegem

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatigg in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-)
Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik ben weg van Amerikaanse thrillers.


“Ik werk hier van in 1978. Ik was toen pas afgestudeerd.” Piet Defever (58) uit Heule is buurtbibliothecaris van de filialen in Bellegem en Kooigem. Daarnaast werkt hij aan de collectie en de aankopen voor ‘zijn’ bibliotheken en dat gebeurt in de hoofdbibliotheek in Kortrijk.
Bijna veertig jaar werkt Piet als buurtbibliothecaris. Dat kan al tellen. “Ik beleef er nog altijd veel plezier aan”, zegt hij. “Toen ik in Kooigem begon als buurtbibliothecaris woonde ik er nog. Gemakkelijk was dat dus wel. Na mijn humaniora had ik de studies bibliothecaris gevolgd en daarna kon ik meteen aan de slag.”

Krijg je anno 2016 nog continu volk over de vloer in ‘jouw’ twee bibliotheken?
“In Bellegem wel, want daar zijn er veel nieuwe wijken. In Kooigem is dat veel minder het geval. Wij krijgen vooral gezinnen met kinderen over de vloer. In zo’n buurtbibliotheek is het toch anders werken dan in Kortrijk. Er is meer direct contact met de bezoekers. Ik vermoed dat dit typisch is voor kleine gemeenten.”

Ben je een boekenfanaat?
“Ik denk dat ik er toch wel dertig per jaar lees. Soms kan ik niet stoppen en in andere periodes raak ik dan weer wekenlang geen boek aan bij mij thuis. Ik lees in de eerste plaats graag Amerikaanse thrillers. Van schrijvers als Lee Child en Jeffery Deaver wil ik alles lezen. Hebben ze een nieuwe thriller uit, dan neem ik die zo snel mogelijk mee. Ook van Nederlandstalige romans mis ik weinig.’

En nog hobby’s?
“Ik ben een muziekfan in hart en nieren. Ik heb dat van mijn moeder die koster was in Kooigem. Vooreerst ben ik bijna altijd in de weer voor onze dixieland jazzformatie The Scaldish New Orleans Jazz Messengers. Er zijn wekelijks repetities, maar ook een pak optredens tijdens kermissen en braderieën in de streek. Door onze toegenomen bekendheid zijn we de voorbije jaren ook gevraagd voor Kuurne-Brussel-Kuurne en Gent-Wevelgem. We proberen altijd de gemoedelijkheid van onze muziek centraal te stellen. Doordat ik ook nog bij drie andere muziekverenigingen in Heule, Deerlijk en Marke actief ben heb ik bijna elke dag ergens repetitie.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten