#FREDDiVERS #6 | Praveen Sivaguru (12) niet weg te slaan uit buurtbibliotheek De Lange Munte


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

De bib is mijn favoriete stek


De favoriete stek van Praveen Sivaguru (12) is de lokale bibliotheek in de wijk De Lange Munte waar hij woont. “Ik ben er bijna altijd als ze open is. Op zaterdag help ik de bibliothecaris strips terug te plaatsen.”
Deze wijkbibliotheek is driemaal per week open en Praveen doet er alles aan om telkens minstens even zijn hoofd binnen te steken. “Ik ben er met mijn vrienden samen, we kunnen er een beetje spelen en ik voel me daar ook vrij. In de wijk is het een van de weinige plaatsen waar we als jongeren terecht kunnen”, zegt Praveen die een duidelijke indeling heeft voor de drie openingsdagen. “Op maandag ga ik er een boek ontlenen, de woensdag werk ik er samen met andere leerlingen uit de klas aan schooltaken en de zaterdag help ik de bibliothecaris bij het terugplaatsen van strips.”
Dat zegt hij – van Sri Lanka afkomstig zijnde – allemaal in voortreffelijk Nederlands. “Ik ben hier dan ook geboren”, reageert hij. “Mijn ouders zijn hier jaren geleden naar toe gevlucht. Van waar ik nu woon is het tien minuten fietsen naar school waar ik in het zesde leerjaar zit.”

Daarstraks zei je dat de bib een hele leuke plek is. Is er ook iets voor verbetering vatbaar?
“Soms is er de woensdagnamiddag wel te veel lawaai. Dan komen er veel kleine kinderen en die kunnen toch wel te keer gaan.”

Wat lees je het liefst?
“Ik ben bezig aan de reeks van De Grijze Jager (John Flanagan, red.en die is erg mooi. Het gaat over een kleine jongen die de eretitel van ‘Grijze Jager’ kan krijgen maar na het uitvoeren van allerlei opdrachten. De reeks speelt zich in de middeleeuwen af. Ook heb ik onlangs het boek Erebos (Ursula Poznanski, red.) gelezen, over een verslavende game die van hand tot hand gaat. Heel mooi. Dit is meer sciencefiction.”

Heb je nog andere hobby’s?
“Ja ik voetbal graag. Er is een veldje met kunstgras aangelegd zodat we daar kunnen sjotten. Er is ook nog een park dichtbij waar we terecht kunnen. Ik speel hoe dan ook graag buiten.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten