#FREDDiVERS #10 | Bibliotheekmedewerkster Vera Vanhoutte (60) gaat met pensioen


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik weet nu al dat ik de collega’s ga missen.



‘Ik zal de collega’s missen’, zegt bibliotheekmedewerkster Vera Vanhoutte (60) uit Aalbeke die op 1 mei met pensioen gaat. Een groot deel van haar carrière werkte ze op het kabinet van CD&V-schepenen en van toenmalig burgemeester Stefaan De Clerck.


Pas drie jaar geleden verhuisde Vera van het stadhuis naar de hoofdbibliotheek in Kortrijk. ‘De CD&V zat niet langer in het stadsbestuur en dus zat er ook voor mij geen carrière meer in als kabinetsmedewerker. Ook de dienst wegenwerken was voor mij verleden tijd. Zo kwam ik in de bibliotheek terecht. Ik heb hier een mooie tijd beleefd en was ook vanaf dag één aanvaard door iedereen. Ik weet nu al dat ik mijn collega’s hard ga missen.’


Het grootste deel van je carrière werkte je dus niet in de bib. Hoe was dat?
‘Ik ben in 1973 op mijn achttiende beginnen werken in het gemeentehuis van Rollegem, maar na de fusies verhuisden we naar Kortrijk. Daar ben ik meteen bij de dienst wegenwerken terechtgekomen en kon ik dat als CD&V-sympathisant vrij snel combineren met een functie als kabinetsmedewerker.’

Voor hoeveel schepenen heb je in totaal gewerkt?
‘Dat moet ik toch even natellen. Ik kom aan vier schepenen plus burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V). Aan al die politici houd ik goede herinneringen over, ook al waren de karakters soms heel uiteenlopend. Fries Byttebier – de vader van huidig schepen Koen – was de eerste bij wie ik aan de slag ging van 1978 tot 1991. Van hem herinner ik me dat hij graag had dat ik aanwezig was in het kabinet als hij er was. Schepen Hilde Demedts die daarna kwam, was helemaal anders. Ze stond bekend als een harde tante die veel eiste van haar medewerkers maar ik heb nooit problemen gekend met haar. Daarna volgden Tony De Clerck en zijn broer Stefaan De Clerck. Hij was toen al burgemeester. Aan die samenwerking, die zeer goed verliep, kwam een einde toen hij in 2008 voor de tweede keer minister van Justitie werd. Zo kwam ik op het kabinet van Christine Depuydt terecht die Stefaan was opgevolgd in het schepencollege. Met haar heb ik nog altijd prima contacten. Als het past gaan we wel eens samen eten.’

Nu wacht het pensioen. Heb je al plannen?
‘Ik wil het allemaal eens rustig bekijken. Wat al vast staat is dat ik op donderdag insta voor de kinderopvang van mijn vierde kleinkind dat op komst is. Op woensdagmiddag mogen de kleinkinderen om de twee weken komen eten. Voor de rest ligt er nog niets vast. Ik heb wel vage plannen maar meer kan ik daar niet over kwijt. We gaan in elk geval ook regelmatig op reis en op weekend blijven gaan zoals nu ook al gebeurt.’

Dat wordt ook het moment om veel boeken te lezen
‘Dat weet ik niet. Ik ben geen lezer. Verder dan de Libelle, de Flair en de krant kom ik niet. Er staan wel veel boeken op de boekenplank maar dat is omdat mijn man mij ooit heeft ingeschreven bij de boekenclub ECI. Alleen is het er nog altijd niet van gekomen om die ook te beginnen lezen. Wie weet neem ik er straks wel de tijd voor.’

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten