#FREDDiVERS #11 | Geert Bruneel (51) ontleent in de bib enkel cd’s

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Muziek maakt me ontzettend blij


"Ik ontleen enkel cd’s in de bibliotheek, nooit boeken. Ik beluister dan ook ontzettend veel muziek omdat ik daar blij van word.” Geert Bruneel (51) bezoekt al van kindsbeen af de Kortrijkse boekerij.

De Ooigemnaar heeft wel wat tijd om muziek te beluisteren. Hij mag niet meer werken nadat hij een verkeersongeval had waardoor hij nu een arbeidsinvaliditeit heeft van tachtig procent. “Dat gebeurde op mijn 22ste”, zegt hij, “en het veranderde mijn leven ingrijpend. Niet meer mogen werken, is niet niks. In de plaats maak ik vaak grote wandelingen op rustige plaatsen. Ik tuinier ook vaak. Zo sta ik dicht bij de natuur. En dan is er nog de muziek. Ik luister minstens een paar uren per dag naar de cd’s die ik ontleen, onder meer als ik met de auto rijd.”

Welke cd’s breng je wekelijks mee naar huis?
“Wat hoor ik allemaal graag: Boston, Men at Work met Down Under, Prince, Donna Summer, Dan Hartman met Relight my fire. Ik kan nog wel even doorgaan hoor maar laat ons zeggen dat bijna al mijn favoriete muziek in de jaren zeventig, tachtig en negentig gemaakt is. Uit die decennia stamt de beste muziek. Voor de meeste dingen die nu gemaakt worden haal ik mijn neus op, al neem ik ook soms MNM-verzamelplaten mee die recentere muziek bevatten. Ik sluit me daar ook niet helemaal voor af.”

Heb je een vaste dag om te komen?
"Meestal is het op maandag. Vroeger kwam ik tot drie keer per week, maar die tijd is voorbij. Toch doe ik per keer toch nog altijd tien cd’s mee naar huis en ik beluister ze allemaal verschillende keren. Muziek biedt me troost in de situatie waarin ik verkeer. Niet meer mogen werken, is geen pretje maar het heeft geen zin om daar lang over te kniezen. Er zijn mensen die dat wel doen en daardoor verzuren. Bij mij zorgt de muziek dat ik opnieuw goedgezind word en er energie uit puur.”

Wat vind je goed/slecht aan de bib?
"Voor mij is de bibliotheek van Kortrijk top. Ik zie geen enkel negatief punt. Ik kom daar tot rust en ik praat ook graag even met Peter die mee verantwoordelijk is voor de cd-collectie. Je hoort aan hem dat hij veel weet over klassieke muziek.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten