#FREDDiVERS #12 | Martine Reynaert (53) werkt op vrijwillige basis als leesmoeder in de bib

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

De meesten noemen me de leesfee

Martine Reynaert (53) werkt sedert jaar en dag als vrijwilliger in de bib als leesmoeder. “Ik ben daar mee begonnen toen mijn jongste dochter in de kleuterklas zat. En dat beviel me zo goed dat ik het ben blijven doen.”

Martine uit Kortrijk is geen kleuterleidster, zoals je misschien zou denken. “Mensen vragen me dat wel eens maar ik heb een opleiding plastische kunsten gevolgd”, zegt ze. “Ik ben niet lang uit werken gegaan. Toen mijn man en ik kinderen kregen bleef ik thuis om voor de kinderen te zorgen. Toen ons laatste kleintje in de kleuterklas zat in het Sint-Amandscollege Noord, ben ik als voorleesmama gestart in de kleuterklas waar zij in zat. Dat beviel me zo goed dat ik het ben blijven doen toen ze er weg was. Nu ga ik er nog altijd om de twee weken voorlezen in zes kleuterklassen op vrijdagnamiddag. Het is een hele klus want zes klassen aan bod laten komen in nauwelijks enkele uren tijd is niet niks. Op zeker ogenblik vroeg iemand me of ik dat ook kon doen voor de Kortrijkse bibliotheek. ‘Met veel plezier’, heb ik geantwoord. Ik denk dat ik nu ook vijf keer per jaar verhalen vertel voor een groep kinderen, onder meer tijdens de Jeugdboekenweek. De meeste jongeren noemen me daar de leesfee.”

Zijn er kinderboeken waar je telkens opnieuw naar teruggrijpt?
“Ja, ik gebruik graag de jeugdboeken van Imme Dros, al is mijn absolute favoriet Pompoensoep van de Britse schrijfster Helen Cooper. Ook vertel ik jaarlijks een waar gebeurd verhaal over de sint dat ik zelf als kind te horen kreeg van mijn grootmoeder.”

Lees je zelf ook veel?
“Ik neem toch wekelijks één boek voor mijn rekening. Dat varieert van historische romans over thrillers tot non-fictieboeken over de oorlog. Deze boeken ontleen ik in de bib omdat ik die toch maar één keer lees en dan heeft kopen geen zin. Anders ligt dat met de prentenboeken die ik gebruik voor voorleessessies. Die blijf ik telkens opnieuw inkijken.”

Kom je vaak in de bibliotheek?
“Iedere week op vrijdagvoormiddag ben ik hier en dan stap ik gegarandeerd pas twee uren later weer buiten. Ik ontleen niet alleen boeken voor mezelf, maar ook voor de kleuters aan wie ik verhalen vertel en ook voor één van mijn dochters die zelf kleuterleidster is. Daarenboven ken ik veel mensen in de bib en kom ik er ook veel kennissen tegen en dan staan we vaak te praten tussen de rekken. Voor mij is de bibliotheek een van de leukste plekken in de stad. Ik kan zelfs niets verzinnen dat me daar tegenstaat.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten