#FREDDiVERS #13 | Ronny Vantieghem is blind en een opvallende verschijning in de bib

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik hou van barok om zijn lichtvoetigheid


Ronny Vantieghem (59) is een opvallende verschijning in de bibliotheek. Hij is blind en – samen met zijn blindengeleidehond – komt hij geregeld zijn portie barokmuziek zoeken. “De lichtvoetigheid ervan bekoort mij.”


Ronny werkte als licentiaat toegepaste economische wetenschappen bij het ministerie van Financiën toen hij op zijn 41ste blind werd en niet anders kon dan thuis blijven. “Dat is zeer ingrijpend”, zegt de Kortrijkzaan, “en niet makkelijk om te aanvaarden. Maar gaandeweg heb ik dat geleerd. Links heb ik nu een kunstoog waar ik niets uit zie, rechts heb ik nog mijn eigen oog waar ik nog een heel klein beetje mee kan kijken, van dichtbij naar een groot computerscherm bijvoorbeeld.”

Vind je als blinde vlot je weg naar en in de bibliotheek?
“Ik heb altijd mijn blindengeleidehond bij mij en samen nemen we het openbaar vervoer tot aan de bib. Binnen ga ik alleen naar de afdeling film en muziek en dus heb ik alleen de kelderverdieping nodig. Vroeger was dat lastig omdat er geen noppen lagen die waarschuwen als je de treden nadert. Op mijn vraag zijn die aangelegd.”

Welke muziek zoek je in de bib?
“Ik ontleen tot tweemaal per maand klassieke muziek. Al kies ik enkel voor barok en beperk ik me niet tot de grote namen zoals Bach, Haendel of Vivaldi. Ook onbekende componisten wil ik leren kennen. Wat ik fantastisch vind is dat ik ook cd’s kan ontlenen uit het fantastische magazijn waar alles terecht komt dat niet meer in de bibliotheek is opgesteld. Zo krijg ik ook echte pareltjes te pakken. Vroeger nam ik ook wel rock mee. Ik was helemaal gewonnen voor de Southern Rock uit het zuiden van de Verenigde Staten. Sweet home Alabama van Lynyrd Skynyrd is het bekendste nummer in het genre. Maar ik ben er mee gestopt omdat die muziek uiteindelijk toch wel beperkt is.”

Ga je niet op zoek naar luisterboeken?
“Heel zeker wel, maar die haal ik elders uit de Luisterpuntbibliotheek. Meestal kies ik voor geschiedeniswerken. Ik studeer ontzettend veel en ook over astronomie en filosofie wil ik alles weten.”

Heb je nog hobby’s?
“In mijn tuin werken. Ik kan er zonder problemen mijn gras afrijden. Ook in huis doe ik alles zelf. Ik ken het er door en door en dus kan ik er probleemloos in rond stappen. Maar voor de rest zit ik het liefst aan mijn bureau waar ik mijn computer heb en kan studeren of in mijn zetel om muziek te beluisteren.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten