FREDDiVERS #18 | Björn Van Hamme (39) houdt zowel van XIII als van De Rode Ridder

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Over de middag lees ik strips in de bibliotheek


“Ik ben weg van strips”, steekt Björn Van Hamme (39) van wal. “Zelfs tijdens de week ga ik ’s middags mijn boterhammen opeten in de bibliotheek om strips te kunnen lezen.”

Björn noemt zichzelf een stripfanaat in hart en nieren. “De liefde begon toen ik als kind De Rode Ridder en Suske en Wiske ontdekte. Vooral De Rode Ridder kon me bekoren. Ik kreeg op zeker ogenblik honderd strips cadeau uit die reeks en zo raakte ik er aan verslingerd. De liefde is gebleven. Blijkbaar is het besmettelijk want mijn twee dochters verslinden zowaar nog meer strips dan ik doe. Zij zijn nu weg van Kiekeboe en als ze er op een namiddag tien ontlenen zetten ze zich aan het lezen tot ze dezelfde avond nog uit zijn.”

En wat zijn jouw favoriete strips?
“Ik blijf van De Rode Ridder houden al heeft dat even goed met jeugdsentiment te maken. Een andere klassieker waarvoor ik het heb is Asterix. Minder bekend is dan weer Lanfeust van Troy, maar dat is een schitterende fantasystrip die zich afspeelt in een andere wereld en veel humor bevat. Dan zijn er de prima reeksen van XIII of Clownvisje. Van die laatste serie laat de naam het niet vermoeden maar het gaat er daarin redelijk bloederig aan toe. Als ik naar de bibliotheek ga probeer ik zulke reeksen in zijn geheel te ontlenen. Als je die strips na mekaar leest, zit je ook beter in het verhaal.”

Ga je vaak naar de bibliotheek?
“Ja, ik stap één keer per week in die van Kortrijk binnen. Vaak ga ik over de middag. De bibliotheek is vlakbij het stadhuis van Kortrijk waar ik bij het team Welzijn werk en dus kan ik er in mijn lunchpauze makkelijk naar toe. Terwijl ik er mijn boterhammen opeet, ben ik ook altijd verdiept in een strip. Dan kies ik ook vaak voor de suggesties die de bibliotheek doet. Ik laat me graag verrassen.”

Lees je alleen strips?
“Neen, ik lees er om de twee dagen één maar ik wil ook ander leesvoer en dus ben ik ook altijd in een boek bezig aan een tempo van één per maand. Ik heb een periode gehad dat ik vooral voor fantasy koos. Tolkien lag toen vaak op mijn nachtkastje, maar nu ben ik verzot op literaire thrillers. Ik heb zopas Het Vijfde Evangelie van Ian Caldwell beëindigd.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten