FREDDiVERS #20 | Fatine Kaddouri (16) één jaar geleden verhuisd van Rotterdam naar Wevelgem

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik vond ‘Black’ een hele mooie film

"Ik kom vaak dvd’s ontlenen in de bib”, zegt Fatine Kaddouri (16) die lang in Rotterdam woonde maar nu naar Wevelgem verhuisd is. “Eén van de mooiste die ik de laatste tijd gezien heb is Black van Adil El Arbi."

Wat is je zo bevallen aan ‘Black’?


“De film spreekt mij aan omdat ie zich afspeelt in de allochtone gemeenschap. De focus ligt op de relatie tussen een Marokkaanse jongen en een zwart meisje die elk tot een andere bende behoren. Die relatie is speciaal omdat het niet vaak voor komt dat een Marokkaanse jongen en een zwart meisje samen zijn. Omgekeerd ligt het anders. Een andere film die ik graag gezien heb? De Fast and Furious-reeks vind ik ook zeer goed te pruimen. Pure ontspanning is dat met snelle auto’s en stevige actie.”

Ontleen je hier ook boeken?

“Neen. Ik lees er wel maar dan mijn eigen boeken via mijn iPad en uitsluitend in het Spaans. Ik heb Spaans geleerd van mijn moeder die de taal zeer goed meester is. Ik houd van talen en wil later voor tolk studeren. Ik volg nu secretariaat-talen en spreek nu al zes talen. Behalve Marokkaans, Nederlands en Spaans zijn dat Frans, Engels en Libanees. Ik leer gemakkelijk vreemde talen aan. Ik volgde trouwens les in een internationale school toen ik in Rotterdam woonde en daar heb ik mijn talenkennis toch goed kunnen bijspijkeren.”

Fatine vertelt het terwijl enkele van haar vriendinnen meeluisteren. “We spreken hier wel vaker af”, zegt ze. “We kunnen hier rustig kletsen als het buiten wat te warm is en er is hier ook gratis wifi. Soms komen we hier ook taken maken of maken we gebruik van de printer voor een schooltaak. Vandaag hebben we hier afgesproken omdat we na de examens van deze morgen wel eens even wilden relaxen. Ik volg zelf les aan Sint-Joris in Menen maar in die stad is toch maar weinig te beleven. Geef me dan maar Kortrijk.”

Je hebt jaren in Rotterdam gewoond. Went het in je nieuwe woonplaats Wevelgem?
“Ja het is hier best wel leuk hoor maar als ik moet kiezen, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Rotterdam. We zijn naar hier verhuisd door het werk van mijn vader. Ik heb hier trouwens ook geen familie wonen. Die woont in Nederland maar ook een beetje overal in de wereld. Het sterkt me in mijn plannen om later veel te reizen.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten