FREDDiVERS #21 | Kristin Brouckaert (61) leest graag literatuur

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Op zoek naar vakantielectuur

Kristin Brouckaert (61) is haar vakantielectuur aan het zoeken in de buurtbibliotheek De Blauwe Poort met een spiekbriefje in de hand. “Ik wil zeker iets mee hebben van Adriaan Van Dis.”

Kristin Brouckaert is een gewezen regentes huishoudkunde en nu op rust. Boeken lezen is één van haar hobby’s. “Ik ben daarom ook in een leesclub, Sint-Pius genaamd en die wordt uitstekend geleid door Hugo Verhenne”, zegt ze. “De leesclub is interessant omdat die gesprekken die je voert je vaak nieuwe inzichten geven op boeken. We komen maandelijks elke laatste dinsdag van de maand samen om een boek te bespreken en dan discussiëren we onder meer over de personages. Ik steek er altijd iets van op. Voor dit seizoen zitten onze bijeenkomsten er inmiddels weer op. In september start ons nieuwe jaar.”

En nu zoek je boeken om mee te nemen op reis?

“Ja we gaan binnenkort voor tien dagen naar het zuiden van Frankrijk en lezen is altijd een belangrijk onderdeel van onze vakantie. Mijn man is een nog grotere boekenwurm dan ik. Naast de drie kranten die hij dagelijks leest, doet hij er wekelijks ook nog altijd minstens één boek bij. Ik lees graag maar toch een stuk minder. Op reis probeer ik er toch ook twee uit te hebben. Ik heb hier opgeschreven wat ik hoop te vinden. Van Adriaan Van Dis zoek ik Ik kom terug en van Christine Angot wil ik ook iets vinden. Naar het schijnt schrijft ze zeer goed.”

Hoe vaak kom je naar de bib?

“Ik ben hier gemiddeld één keer per maand. De ene keer spring ik binnen in de buurtbibliotheek De Blauwe Poort, de andere keer trek ik naar de hoofdbibliotheek. Ik zoek dan in hoofdzaak kleuterboeken voor mijn kleinkinderen. Ze wonen in de streek van Gent en als ze afkomen, is het meestal voor een dag of vier. En dan wil ik lectuur hebben die hen boeit. Wat wij lezen kopen we vaak. Zo kwam mijn man gisteren met Vriendschap van Connie Palmen naar huis en ik ben daar nu in bezig.”

Heb je nog hobby’s?
“Ja we zijn echte cultuurfreaks en dus hebben we verschillende cultuurabonnementen die mijn man samenstelt. We zien vaak dezelfde dingen graag. Zo trekken we volgend seizoen zeker weer voor een pak voorstellingen naar de stadsschouwburg van Kortrijk, het cultuurcentrum van Brugge en de Opera van Gent. Daarnaast bezoeken we ook veel musea, zeker op reis.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten