FREDDiVERS #25 | Luc Hinnekens (62) leest elk moment dat hij er kans toe heeft

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik hou van boeken over recente geschiedenis


“Ik lees graag over geschiedenis”, zegt Luc Hinnekens (62) uit Kortrijk. “Alles wat in de achttiende eeuw en later plaatsvond, boeit me mateloos.”


“Ik stap maandelijks de bibliotheek binnen”, verduidelijkt Hinnekens die vroeger actief was in de verzekeringssector maar zich nu met hedendaagse kunst bezighoudt. “Alleen als de boeken die ik meenam me niet bevallen kom ik sneller terug.”

Noem eens enkele boeken die jou een goede tijd bezorgden?

De Rode Prins van Timothy Snyder was een schot in de roos. Hij beschrijft de lotgevallen van een extravagante aristocraat in de eerste helft van de twintigste eeuw die opgroeide als telg van het Habsburgse geslacht. De auteur maakt van de gelegenheid gebruik om een periode in de Europese geschiedenis te beschrijven waarin de oude orde plaatsmaakte voor een onzekere situatie.
Ook Het Zimmerman telegram van historica Barbara Tuchman was zeer de moeite. Dat telegram dat een Duitse minister verstuurde, werd onderschept door de Britten en doorgespeeld aan de Amerikanen. Het was de directe aanleiding voor de VS om zich ook in de oorlog te storten. Ik heb ook veel gelezen over de Romanovs en de Russische Revolutie.”

Wanneer lees je vooral?

“Een vast tijdstip heb ik niet maar elk moment dat ik kan lezen doe ik het ook. Ik help mee tentoonstellingen organiseren voor de stad en als ik dan toezicht houd, is er vaak wel wat tijd om me aan een boek te wagen. Als het verhaal me in zijn greep heeft, gebeurt het wel eens dat ik de rest uit het oog verlies. Het is me zo al enkele keren overkomen dat ik amper tijd vond om mijn favoriete tijdschrift Knack te doorbladeren doordat ik helemaal in de ban was van mijn boek.”

Je bent ook in de kunstwereld actief. Is dat naast lezen je grote passie?

“Dat kan je wel zeggen en dat is al zo van toe ik nog in de verzekeringswereld actief was. Zo was ik jaren geleden medeoprichter van Be-Part, het platform voor actuele kunst in Waregem. Ook heb ik zelf een galerie uitgebaat aan de Handboogstraat in Kortrijk, in het pand waar nu restaurant Va et Vient zit. Ik verzamel ook kunst en heb veel contact met (jonge) kunstenaars van wie ik dan wel eens wat koop. Van jonge artiesten is dat nog betaalbaar.”

#FREDDiVERS

1 opmerking:

  1. zo zie je maar...nog altijd een boeiend en zinvol leven! Doe zo voort!

    BeantwoordenVerwijderen