FREDDiVERS #26 | Viviane Dereuck (59) samen met zoon Bas in Heulse buurtbibliotheek

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik haal boeken voor hele gezin


“We stappen hier straks met 20 boeken en meer dan 10 strips naar buiten.” Viviane Dereuck (59) is samen met haar zoon Bas Neirynck in de Heulse buurtbibliotheek om het hele gezin van leesvoer te voorzien.


“Mijn zoon is mee om alles te helpen dragen”, zegt Viviane Dereuck uit Heule lachend terwijl ze een nieuwe stapel boeken en haar vier bibliotheekkaarten op de balie van buurtbibliothecaris Marleen legt. “We nemen onze kinderen al van kleinsaf mee naar de bib en hebben er altijd goed op toegezien dat ze boeken lazen. We vonden het belangrijk dat ze van jongsaf al hun geest trainden.”

Wat neem je zo allemaal mee?

“Voor mijn man is dat Dimitri Verhulst, een van zijn favoriete schrijvers. Bas houdt wel van fantasy, maar hij is zelf mee dus kan hij zelf zijn keuze maken. We nemen verder ook veel strips mee. Voor mezelf heb ik onder meer een titel mee van Benoîte Groult om eens te ontdekken waarom iedereen zo lovend over haar is. Ik had graag haar grote succes Zout op mijn huid gevonden maar dat is ontleend. Ik vermoed dat er na haar overlijden wel meer mensen zijn die iets van haar wilden bekijken.”

Wat lees je nog meer?

“Ik ben alleszins niet geïnteresseerd in Vijftig tinten grijs (lacht). Geef mij maar een goed historisch boek. Zeker over de Middeleeuwen wil ik meer weten. Zo heb ik onlangs De Kathedraal gelezen, een turf van meer dan duizend pagina’s van Ken Follett. Alles speelt zich af in de twaalfde eeuw. Een andere historische roman waar ik plezier aan beleefd heb is De Stam van de Holenbeer. Dat werkstuk maakt deel uit van een reeks die gesitueerd is in de laatste ijstijd. Het jodendom en de Tweede Wereldoorlog genieten ook mijn belangstelling.
Voorts herlees ik graag, onlangs nog De Vliegeraar van Khaled Hosseini. Al wacht ik dan wel een aantal jaren voor ik er weer aan begin. Jeugdboeken zijn ook vaak boeiend en dikwijls beter geschreven dan die voor volwassenen. In de vakantie lees ik dan weer graag thrillers. Als we gaan kamperen heb ik graag een paar goede detectives bij mij zoals die van Joy Fielding.”

Heb je alles gelezen van die stapel die je vandaag terug bracht?
“Toch niet. Van de zeven heb ik er welgeteld één van gelezen. Ik ben streng in mijn selectie. Voor ik er aan begin, neem ik altijd eerst de eerste en de laatste pagina door. Bevalt me wat ik onder ogen krijg, dan ben ik vertrokken. Toch is dat dan nog geen absolute garantie voor leesplezier. Zo ben ik aan De Millenniumtrilogie begonnen van Stieg Larsson en na tachtig pagina’s had ik het wel gehad. Het beviel me eenvoudigweg niet.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten