FREDDIVERS #EXTRA | In de hoofdbibliotheek van Kortrijk was in het begin van vorige eeuw een schoenenwinkel gevestigd.

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Maar af en toe vertellen mensen hem ook eens een leuk nevenverhaal die een eigen artikeltje waard zijn als #FREDDiVERS #EXTRA
Luc Hinnekens (62) uit Kortrijk wiens moeder daar opgroeide, zegt dat hij daarom een speciale band blijft behouden met de boekerij aan de Leiestraat.

“De schoenenwinkel van mijn grootouders besloeg zowat de hele rumte van de benedenverdieping”, zegt Hinnekens. “Ze woonden daar ook. Wellicht was het op de bovenverdieping waar nu de leeszaal is. Mijn moeder bracht daar dus haar kinderjaren door. Dat was in de jaren dertig en veertig.”

En er is nog een aparte anekdote aan het verhaal verbonden.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de nazi’s namelijk buren van de schoenenwinkel. Hitlers trawanten hadden toen namelijk hun Kortrijkse hoofdkwartier aan de Rijselsestraat 26. “De kopstukken van de gevreesde Kommandantur kwamen af en toe langs in de handelszaak van mijn grootouders”, zegt Luc. “Mijn moeder heeft me nog verteld dat verschillende van die nazikopstukken daar hun nieuwe schoenen kwamen passen. Mijn grootouders konden niet anders dan hen ook vriendelijk te bedienen.”

Ferdinand Salembier, handelaar in schoenen, woonde in de Leiestraat nummer 28 in de Leiestraat. Dit huis werd in 1966 afgebroken voor de vestiging van het warenhuis Priba waarin nu de centrale bibliotheek huist. Het depot van deze winkel was in de jaren 1920 gevestigd in de Budastraat 62.
(met dank aan het Kortrijkse stadsarchief voor deze info en het beeldmateriaal)

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten