FREDDiVERS #29 | Alice Dewaele (18) blokt voor tweede zit in de bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Dankzij leerkracht geschiedenis Geert Mak ontdekt

Ik heb tweede zit en ben ik sinds een tijdje opnieuw aan het blokken”, zegt Alice Dewaele (18) die rechten studeert aan de Kulak en nu over de boeken gebogen zit in de studieruimte van de bib.

Alice, afkomstig uit Brugge, zit aanvankelijk alleen in de Oranje zaal maar krijgt wat later het gezelschap van een andere lotgenoot die zijn cursussen op tafel legt. “Normaal studeer ik in de Kulak maar daar kan je in de weekends niet terecht. Ik kom dus voor het allereerst naar de bibliotheek van Kortrijk en de rust hier bevalt me wel.”

Veel tijd om de rest van de bib te verkennen heb je allicht niet.

“Neen al hou ik enorm veel van boeken. Het voorbije jaar ben ik niet meer aan lezen toegekomen omdat ik helemaal benomen was door de studie aan de unief. Voordien verslond ik boeken. Ik hoop dat ik later weer de draad kan oppikken. Al heb ik inmiddels ook wel de liefde voor tv-reeksen te pakken dankzij Netflix. Op dit ogenblik zijn mijn vriendinnen en ik helemaal in de ban van Orphan Black, een sciencefiction-serie over klonen.”

Wat is het laatste boek dat je gelezen hebt?

“Dat was In Europa van Geert Mak, een titel waar ik enorm van genoten heb. Ik heb een boon voor geschiedenis en ik heb lang getwijfeld of ik aan de universiteit daarvoor zou kiezen dan wel voor rechten. Omdat je met een opleiding rechten toch meer toekomstperspectieven hebt, ben ik daarvoor gegaan.”

Hoe heb je ‘In Europa’ ontdekt?

“Dat komt door mevrouw Boone, mijn leerkracht geschiedenis in het college in Gent. Ze las er regelmatig stukjes uit voor tijdens de lessen en ik genoot daar enorm van. Ze koos vooral passages die het leven tijdens de koude oorlog beschreven. Die periode blijft me fascineren. Ongelofelijk hoe ideologieën Europa zo konden verdelen.”

Lees je alleen non-fictie?

“Nee hoor. Ik was ook altijd met romans in de weer. Zo heb ik zeer genoten van De eenzaamheid van de priemgetallen van Paolo Giordano, een boek over een jongen en een meisje die er door traumatische ervaringen uit het verleden maar niet in slagen een relatie tot stand te brengen. Heel mooi. Een jeugdschrijver waar ik dan weer veel plezier aan beleefd heb is Dirk Bracke. Zijn boeken Back en Black zijn pareltjes. Ook de film Black van Adil El Arbi die op beide werkstukken gebaseerd is, was zeer de moeite. Het was wel even slikken van het geweld in de prent. Maar dat zit ook in de boeken en het was precies daardoor dat de film ook zo goed was.”

Bedankt voor het gesprek. Dan laat ik je nu weer verder studeren.

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten