FREDDiVERS #30 | Dries De Brabandere (23) doet na stage vakantiejob in de bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik lees vaak over de twee wereldoorlogen


“Ik lees dikwijls boeken over de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. De verhalen die mijn opa me zo vaak vertelde over die periode hebben me daartoe aangezet”, zegt Dries De Brabandere (23) uit Emelgem.

Dries oefent een vakantiejob uit in de Kortrijkse bibliotheek. “Ik had de bib leren kennen door de stage die ik hier voordien deed”, zegt hij. “Dat was een onderdeel van mijn opleiding sociaal werk die ik gevolgd heb bij de hogeschool Vives. In de bib deed ik interessante ervaringen op bij de dienst educatie waar ik onder meer in een project rond huiswerkbegeleiding en een evenement rond de Eerste Wereldoorlog heb meegewerkt.”

Heeft dat mee je interesse gewekt in boeken rond de twee wereldoorlogen?

“Neen, eigenlijk is het anders gegaan. Ik heb meegewerkt aan dat project omdat de verhalen die mijn grootvader mij vertelde over de Tweede Wereldoorlog altijd zijn blijven hangen. Sedert hij me verhaalde over zijn vader die actief was in het verzet en ook over hoe hij zelf als kind de oorlog ervaarde, laat die periode me niet meer los. Zo ben ik er ook over beginnen lezen. Ik verslind ook andere historische boeken hoor. Het blijft me nog altijd fascineren hoe het immens grote Romeinse Rijk tot stand is gekomen en vele honderden jaren later weer ten onder is gegaan.”

Was je al bezoeker van de bibliotheek voor je stage?

“Ja in mijn geboortedorp Lendelede ging ik voor het eerst naar de bib. Omdat het aanbod er toch eerder pover was, schakelde ik snel over naar die van Ingelmunster. Daar leerde ik als 13-jarige de jeugdboeken van Anthony Horowitz kennen. Hij schrijft heerlijk spannend en ik beschouw hem zowat als de Aspe van de jongerenlectuur. Op mijn 16e waagde ik me trouwens aan Aspe, maar ook aan Stephen King en Luc Deflo, boeken die mijn ouders lezen. Deflo beviel me toen het meest. Daar speelt zeker in mee dat de boeken van de andere auteurs te vaak verwerkt werden tot film of tv-reeks.”

Is je kijk op de boekerij veranderd door je stage?

“Ik vond een bibliotheek altijd al belangrijk omdat bezoekers zich daar over de meest uiteenlopende onderwerpen kunnen informeren. Toch merk ik nu het groeiende belang van de ontmoetingsfunctie van een bib. Ik zie in Kortrijk dat vooral jongeren de ontmoetingsruimtes druk bezoeken. Zo kunnen bibliotheken hun toekomst verzekeren.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten