#FREDDiVERS #35 | Elisa Vandendorpe (23) uit Kortrijk

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik ben op zoek naar boeken over gezonde voeding


“Ik neem vandaag boeken mee over gezonde voeding omdat ik zelf darmproblemen heb en niet alles meer mag eten”, zegt Elisa Vandendorpe (23) uit Kortrijk.

Elisa Vandendorpe is een studente sociaal werk aan de katholieke hogeschool Vives in Kortrijk. Ze zit in de bibliotheek aan een tafeltje en doorbladert haar stapel boeken over gezonde voeding. “Ik wil enkel die titels meenemen die me wat kunnen bij brengen”, zegt ze. “Ik ben met de fiets en wil niet te veel ballast meesleuren als ik straks vertrek. Dit werkstukje hier leg ik zeker terug in de rekken leggen omdat de schrijver het allemaal veel te theoretisch uitlegt. Dat is niets voor mij. Ik wil in begrijpelijke taal tips krijgen om maaltijden klaar te maken die geschikt zijn voor mij. Ik heb de ziekte van Crohn, een ontstekingsziekte van het darmkanaal, en mag niet alles meer eten. Zo moet ik toch oppassen met ongepelde groenten, met frisdrank en ook met gefrituurd eten dat ik hoogstens nog om de twee weken op het menu mag plaatsen. Ik denk dat ik in dit stapeltje boeken, geschreven door Pascale Naessens, Sofie Dumont en Martine Prenen, geschikte maaltijden ga vinden.”

Neem je ook nog andere lectuur mee naar huis?

“Ik heb nog twee boeken uitgekozen van Dorothy Koomson. Dat is een hedendaagse Britse schrijfster die boeken schrijft met thrillerelementen en met de nodige romantiek in. Dit boek hier gaat over twee meisjes die in hun puberteit een vriend leren kennen en één ervan is een leerkracht die nogal manipulatief is. Ik lees ze in het Engels en dat probeer ik trouwens zo vaak mogelijk te doen. Ik houd van die taal en probeer ze op die manier te onderhouden. Ik ben een tijd geleden uit nieuwsgierigheid ook aan Fifty shades of grey begonnen. Na twintig pagina’s ben ik er mee gestopt omdat het een opeenstapeling was van clichés en bovendien nog eens erg slecht geschreven.”

Lees je veel?

“Soms zijn er periodes dat ik elke dag twee uren bezig ben met een boek. Op andere momenten laat ik ze links liggen. Zeker als de blok nadert heb ik andere dingen te doen.”

Kom je alleen leesvoer halen in de bibliotheek?

“In de examens kom ik hier ook studeren. Ik vind het prettig om dat samen met anderen te doen. Thuis ben ik te makkelijk afgeleid. Bovendien bevindt de bib zich dicht bij huis en kan ik hier met de fiets naar toe rijden. In Vives kan ik ook wel studeren maar dat is me wat te ver.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten