#FREDDiVERS #36 | Malika (18) woont al jaren in Kortrijk

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik lees graag over de Tweede Wereldoorlog”


“Ik lees het liefst over de Tweede Wereldoorlog. De nazi’s die joden uitscholden en vermoordden, dat vind ik zo erg”, zegt Malika (18) uit Kortrijk.

Malika zit met een vriendin te praten in de afdeling film en muziek van de bib. “Ik sla hier wel vaker een praatje met anderen als ik boeken kom ontlenen. Soms spreken we af om samen iets te eten in de ontmoetingsruimte aan de ingang.”

Het valt me op hoe goed je het allemaal wel kan uitleggen in het Nederlands.

“Dank u, ik ben zeer leergierig en maak er een erezaak van om de taal goed onder de knie te krijgen. Ook over de samenleving hier wil ik alles vernemen. Ik volg nu mijn zesde jaar verkoop aan het Guldensporencollege in Kortrijk en hoop daar later iets mee te kunnen aanvangen.”

Welk boek heb je nu mee naar huis?

Eindelijk bevrijd: geen schuld, geen slachtoffer waaraan onder meer David Van Reybrouck mee geschreven heeft. Het is het verhaal van een vriendschap tussen een kind ontsnapt aan Auschwitz en een kind van een nazi. Ik lees wel vaker over de Tweede Wereldoorlog en doe dat veel liever dan me in romans te verdiepen. Die periode blijft me fascineren. Ik wil er alles over weten: hoe het mogelijk was dat zo’n oorlog kon ontstaan in Europa, hoe het voor gevangenen aanvoelde om in een concentratiekamp te leven, waarom de joden beschimpt en vermoord werden door de nazi’s. Ik weet wel zeker, die nazi’s waren geen mensen maar beesten.”

Stap je ook soms met dvd’s of cd’s naar buiten?

“Ik bekijk wel films via het internet maar ontleen geen dvd’s in de bib.

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten