#FREDDiVERS #40 | Griet Bogaert op bezoek in bib met leerlingen van haar klas

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik verlies me toch wel graag in een chicklit”


“Ik hou ervan om na een werkdag weg te duiken in een chicklit. Dat is mijn guilty pleasure”, zegt Griet Bogaert (38) uit Harelbeke met een lachje.

Griet Bogaert is leerkracht Engels en Nederlands aan het VTI in Kortrijk. Ze is met een klas op bezoek in de Kortrijkse boekerij. “Dit zijn mijn leerlingen van het vierde jaar kunst en elektromechanica”, zo vertelt ze. “Ik vind het belangrijk dat ze ook kennis maken met de bibliotheek en probeer ze op die manier aan te sporen om ook eens een boek ter hand te nemen. Ik heb weinig leerlingen die dat echt graag doen.”

Ben jij iemand die zich wel eens verdiept in romans of non-fictie?

“Ik lees toch wel geregeld. Zo ben ik op dit moment in Het Smelt van Lize Spit bezig, een beetje de hype van het jaar toch. Omdat ik er alleen maar goede dingen over hoorde, wil ik ook wel eens weten of dat allemaal wel terecht is. Eerlijk, voorlopig ben ik zeker niet in de ban van ‘Het Smelt’, maar ik wil het een kans geven. Ik lees anders o.a. chicklit (dat is de afkorting van het Engelse chick literature, eigentijdse romantische fictielectuur door en voor jonge vrouwen nvdr). Dan is dat de knop omdraaien en je in het boek verliezen. Na een dag werken heb ik geen zin om zware kost tot mij te nemen. De literatuur met hoofdletter L laat ik dan ook met plezier aan mij voorbijgaan.

Ben je ook zo gebeten door muziek of film?
“Ja maar niet naar die van Kortrijk (lacht). Hier kom ik met mijn klas maar mijn boeken ga ik kiezen in de Harelbeekse bib. Ik woon dan ook in Harelbeke, vandaar. Mijn twee kinderen van 6 en 8 neem ik ook meestal mee. Ze lezen allebei heel graag, al begint de jongste nu pas écht te lezen. Vooral de oudste verslindt boeken. Dolfje Weerwolfje van Paul Van Loon en Heksenketel van Guy Didelez zijn favorieten van mijn dochter. Ik denk dat het mysterie en de spanning in die titels haar vooral aanspreken. Meestal zoeken ze al zelf hun boeken en daardoor kan ik zelf ook in wat titels bladeren. Zelf ontleen ik in de bib naast boeken ook al eens een tijdschrift met naaipatronen in. De oudere exemplaren kan je daar ontlenen.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten