#FREDDiVERS #37 | buurtbibliothecaris bibs Marke en Bissegem Pol Lapauw gaat volgend jaar met pensioen

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik heb het voor boeken die helpen duiden”


“Ik hou van boeken die iets te zeggen hebben over de samenleving”, zegt Pol Lapauw (64), de filiaalhouder van de buurtbibliotheken van Marke en Bissegem. Volgend jaar gaat hij op zijn 65e met pensioen.

“Op 1 mei, de Dag van de Arbeid, is het zover”, vertelt Pol Lapauw. “Het zal toch wennen worden want ik heb mijn job in de bibliotheek altijd als hobby gezien, nooit als werken. Ik ben iemand die graag ordent. We leven in een chaotische, onoverzichtelijke wereld en daar een beetje orde in brengen, dat vind ik rustgevend. Bibliothecarissen zijn doorheen de geschiedenis vaak wat beschouwd als de wachters van de wijsheid, een taak die ik altijd graag op mij heb genomen.”

Wat is volgens jou het belang van boeken?

“Voor mij volstaat het alleszins niet dat ze aangenaam zijn om in te verwijlen, het mag best wat meer zijn. Ik heb het vooral voor lectuur die helpt duiden wat zich voordoet in de samenleving. Daarom heb ik er altijd naar gestreefd om dat soort boeken ook in de buurtbibliotheken te hebben waar ik bibliothecaris ben. Titels van psychiater Dirk De Wachter of hoogleraar klinische psychologie Paul Verhaeghe kan je hier dus ook vinden. Dat zijn ook mensen die iets te zeggen over onze maatschappij.”

Moet je in jouw functie ook boeken lezen die je toelaten om voeling te houden met jouw lezer?

“Dat doe ik toch ja. Zo heb ik Het Smelt doorgenomen van Lize Spit omdat het dit jaar toch een enorme hype was en ik wilde weten waarom. Ik heb er ook wel van genoten. Ook van Pieter Aspe heb ik verschillende titels gelezen. Ik ben geen fan van thrillers maar ik wilde toch achterhalen waarom zoveel mensen zijn werk lezen.”

Wat lees je zelf bij voorkeur?

“Behalve de boeken van Paul Verhaeghe of Dirk De Wachter ben ik ook graag bezig in iets van Diane Broeckhoven. Ze heeft enkele jaren geleden De buitenkant van meneer Jules geschreven, een heel mooi dun boekje over een vrouw wiens man plots sterft. Na zijn overlijden gaat ze in gesprek met hem over hun leven. Het is een heel fijne pentekening. Ook iemand als Aster Berkhof kan ik wel smaken. Hij heeft enkele mooie titels op zijn naam staan over het veranderende Vlaanderen van in het midden van de vorige eeuw. Ook hij is iemand die wat te vertellen heeft. Veel mensen lezen hem nu niet meer, maar ik kan me goed voorstellen dat er na zijn dood – hij is nu 96 - weer belangstelling komt voor zijn werk. Zie wat er gebeurde na de dood van Jef Geeraerts. En uit waardering voor hun grote vertelkunst geef ik graag nog enkele tips voor boeiende schrijvers: Stefan Brijs, Kris Van Steenberge, Belinda Aebi en Shari Lapena.”

#FREDDiVERS

2 opmerkingen:

  1. Wij zullen je missen šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚
    Fam. Vermeulen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zullen je missen šŸ˜‚šŸ˜‚šŸ˜‚
    Fam. Vermeulen

    BeantwoordenVerwijderen