#FREDDIVERS #41 | Roeland Voet (32) is verantwoordelijk voor stripcollectie in de bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Als stripfanaat hou ik vooral van fantasy”


“Door mijn job in de bib ben ik een grote stripfanaat geworden. Thuis heb ik een vijfhonderdtal beeldverhalen staan waarin ook een persoonlijke tekening terug te vinden is van de auteur”, zegt Roeland Voet uit Heule.

Roeland Voet (32) werkt in de Kortrijkse boekerij als systeembeheerder en als verantwoordelijke van de stripcollectie. “Als kind las ik wel Suske en Wiske, Jommeke of Kuifje maar een echte grote lezer was ik niet”, zegt Roeland. “De grote liefde voor de strips groeide pas toen ik me hier over de collectie mocht ontfermen.

Ben je nu iemand die strips verslindt?

“Ik probeer er zoveel mogelijk te lezen maar heb er niet altijd de tijd voor. Ik heb ook nog een gezin met drie kleine kinderen. Tijdens mijn middagpauze ben ik wel telkens in een strip bezig.”

Wat lees je dan het liefst?

“Ik hou van fantasy maar dan wel zo realistisch mogelijk getekend. Ik ben me nu met veel interesse aan het verdiepen in de reeks De 7 Wonderen van de stripuitgeverij Daedalus. Er zijn nu vier delen op de markt en die heb ik allemaal uit. Het opzet is om telkens een verhaal op te zetten rond een van de zeven klassieke wereldwonderen. De auteur heeft aandacht voor de geschiedkundige juistheid waar mogelijk, maar verder verzint hij er toch flink op los. Het is dan ook fantasy hè. Voor wie interesse heeft, De Tempel van Artemis, De vuurtoren van Alexandrië, De hangende tuinen van Babylon en Het beeld van Zeus zijn alle zeer aan te raden.”

Kunnen populaire stripreeksen je ook nog boeien?

Kiekeboe, de meest ontleende jeugdreeks in de bib, weet ik nog altijd te smaken. Suske en Wiske kan er ook nog altijd in, zij het dan vooral de oude verhalen.”

Verzamel je ook beeldverhalen?

“Ik heb thuis toch een aardige collectie liggen en ik heb er ook wat voor over om strips te hebben met een persoonlijke tekening in van de auteur. Al durven ze daar wel eens flink wat geld voor vragen. Dat heb ik onlangs opnieuw gemerkt toen ik naar Facts ging, de jaarlijkse grote fantasybeurs in Gent.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten