#FREDDiVERS #42 | Lisa Dequeker (23) uit Diksmuide studeert marketing in Kortrijk

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Komen studeren als ik springuren heb”


“Als ik springuren heb, dan kom ik naar de bibliotheek om te studeren”, zegt Lisa Dequeker (23) uit Diksmuide die de richting marketing volgt aan het hoger instituut voor talen en economie HITEK in Kortrijk.

Lisa staat klaar om de leeszaal binnen te stappen. “Ik kom van de les maar heb nu een paar uren vrij en dus wil ik van de gelegenheid gebruik maken om wat te studeren”, zegt ze. “Vroeger zat ik in Kortrijk op kot en kon ik daar naar toe maar nu ga ik op en af naar mijn woonplaats Diksmuide. Ik doe dat omdat ik nog slechts drie dagen per week les heb en dus hoefde een kot niet meer zo nodig. Het zou een beetje gek zijn om tussen twee lessen in terug naar Diksmuide te rijden en dus kom ik naar de bibliotheek. Ik vind het hier interessant om te werken. Er is gratis internet en ik kan alle mogelijke boeken vinden die ik nodig heb. Vorig schooljaar ben ik hier vaak komen studeren. Ik ken het hier inmiddels dus wel een beetje. Vandaag sla ik mijn boeken open in de leeszaal, maar ik zit toch het liefst in de oranje zaal. Je mag daar ook al eens wat praten met studiegenoten. Zeker bij een groepswerk is dat nodig. Ik begrijp die strengere regels in de leeszaal wel maar soms kan dat dus vervelend zijn.”

Ontleen of koop je zelf ook al eens boeken?

“Ik schaf me er wel eens aan als ik naar de Boekenbeurs ga in Antwerpen. Vaak zijn het dan dingen die verband houden met mijn studierichting. Al kan het toch ook even goed een fantasy-verhaal zijn. Ik heb alle Harry Potter boeken verslonden en nadien ook de films gezien. Die andere werkelijkheid waarin je daarbij terecht komt, laat toe om eens helemaal te ontsnappen aan het echte leven. Dat is ook zo heerlijk aan fantasy.”

Heb je dat ook met muziek of film?

“Zeker als ik de zangeres Sia hoor, kan ik me daar ook in verliezen. Haar jongste hit, die ze samen met Kendrick Lamar zingt, vind ik echt wel heel mooi. Als ik naar Spotify luister komt dat nummer heel regelmatig terug.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten