#FREDDiVERS #43 | Roland Vankeirsbilck (89) bezoekt bijna dagelijks de bibliotheek

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik zou altijd in de bibliotheek kunnen zitten lezen”


“Ik zou dag en nacht in de bibliotheek kunnen zitten lezen, omringd door zoveel interessante boeken.” Roland Vankeirsbilck is een opmerkelijk bezoeker. Hij is bijna 90 en komt nog altijd te voet naar de boekerij.

Het is de ochtend na de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Tot ontzetting van velen is niet Hillary Clinton maar Donald Trump de grote triomfator. Het laat ook Roland Vankeirsbilck, belastingsambtenaar op rust, niet onverschillig. Zijn boekenkeuze in de bib staat dan ook volledig in het teken van de Amerikaanse verkiezingen. Trump. Denk als een miljardair en 1600 Pennsylvania Avenue: alles over de Amerikaanse verkiezingen liggen de komende weken op zijn nachtkastje.

Heb je de laatste tijd al veel gelezen over de Amerikaanse verkiezingen?

“Ik heb inmiddels titels verslonden over alles wat met de ‘States’ te maken heeft. Het laatste boek waarin ik me verdiept heb, ging over de Clintons. Ik heb daaruit kunnen opmaken dat het een familie is die net als die van Trump toch vooral op geld belust is. In dat werkje was ook nogal wat te lezen over de amoureuze escapades van Bill. Wat me daarin opviel is hoe Hillary maar blijft zeggen dat ze van hem houdt terwijl hij haar misschien ettelijke keren bedrogen heeft. Die vrouw moet toch een enorm incasseringsvermogen hebben. Ik vind het nog altijd jammer dat niet Bernie Sanders maar Hillary Clinton de presidentskandidaat van de Democraten was. Ik denk dat hij een eerlijk man is die het mogelijk had kunnen halen van Trump.”

Lees je veel?

“Ja toch wel. Ik neem om te beginnen mijn krant van A tot Z door. Op sport na ben ik in alles geïnteresseerd. Dus ik ben wel even zoet met mijn dagblad. Ik lees ook dagelijks in een boek. Daarbij heb ik het vooral voor biografieën van politici maar ik amuseer me ook met werken over de Belgische koningen en met filosofische werken verveel ik me evenmin. Ik schat dat ik toch vele uren per dag verdiept ben in lectuur. Mijn dagen zijn goed gevuld hoor. Ik verveel me nooit. Integendeel heb ik vaak het gevoel te weinig tijd te hebben.”

Kom je dikwijls naar de bibliotheek?

“Vroeger was ik dagelijks terug te vinden in de leeszaal en las ik meerdere kranten. Nu kom ik iets minder maar toch nog altijd enkele keren per week. Ik heb nu thuis een abonnement op De Standaard maar kom hier wel graag De Morgen lezen. Ook Het Nieuwsblad bekijk ik graag. Weet je dat ik hier non-stop zou kunnen zitten, heerlijk met al die boeken die hier staan.”

Je bent de oudste persoon die ik al aan bod liet komen in deze rubriek. Hoe doe je het om er nog altijd zo goed uit te zien op jouw leeftijd?

“Ik krijg wel vaker die opmerking en dan zeg ik altijd hetzelfde. Ik eet relatief weinig en ik beweeg veel. Mijn wandeltocht van tien minuten naar de bibliotheek maakt er deel van uit. Alleen als het regent, zoals vandaag, kom ik met de auto.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten