#FREDDiVERS 44 | Trees Vancamelbeke (71) leest tussen twee en vier uren per dag

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Het boek New York heb ik met veel plezier gelezen”


“New York’ van Edward Rutherfurd is één van de mooiste boeken die ik de voorbije jaren las. Het was een turf van 800 pagina’s, maar ik heb me geen moment verveeld”, zegt Trees Vancamelbeke (71) uit Kortrijk.

Trees is als vrijwilliger aan de slag in de Kortrijkse boekerij maar voor een gesprek over boeken wil ze wel graag een kwartiertje vrij maken. “In de weekends lees ik drie tot vier uren per dag, tijdens de week is dat een beetje minder. Alleen de dag nadat ik een boek uit heb, lees ik niets. Dat helpt me om uit het vorige verhaal te stappen en me te klaar te maken voor een nieuw.”

Lees je ook tijdschriften of kranten?

“Neen, ik hou het bij romans. Ik probeer een breed gamma aan schrijvers uit maar iemand als Edward Rutherfurd kan echt niets verkeerd doen voor mij. Je moet wel heel erg geconcentreerd zijn als je zijn werk leest. Dan moet het ook stil zijn in huis. Hij schrijft vaak kleppers en die zijn altijd ambitieus. Zo verhaalt hij in New York over de geschiedenis van de stad van in de zeventiende eeuw tot nu. Hij brengt daarin een aantal families tot leven die je door de eeuwen heen blijft volgen en dat alles tegen de achtergrond van een veranderende stad. Hij presenteert niet alleen een mooi verhaal met interessante personages, je steekt ook veel op over de geschiedenis van die stad. Ik heb het recentelijk nog cadeau gedaan aan een dochter van mij.”

Wat is er volgens jou nog de moeite van Rutherfurd?

“Zijn boek over Parijs is even intrigerend, ook al is het een beetje anders opgebouwd. Ik toon je eens enkele van zijn boeken. (Staat recht en neemt er iets verderop twee uit de rekken, red). Kijk ik heb er hier ook nog één gevonden van hem over Londen. Door over Rutherfurd te praten heb ik meteen weer zin om me in een nieuwe van hem te verdiepen. Ik zal het dus maar ontlenen vandaag.”

Is het de liefde voor het boek die je deed beslissen om hier als vrijwilliger te starten?

“Ja want ik vertoef graag tussen boeken. Nu ik er als vrijwilliger ook vaak terug plaats in de rekken, weet ik ook alles nog veel beter staan dan vroeger. Als ik op zoek ben naar nieuwe titels om te ontlenen doe ik daar dan ook mijn voordeel mee. Vroeger kon ik hier toch ruim drie kwartier rondlopen vooraleer ik mijn keuze gemaakt had. Nu heb ik nog amper tien minuten nodig.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten