#FREDDiVERS #45 | Lucien Steyaert (80) is nu elke dag twee uur in lectuur verdiept

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“ik heb de boeken pas na mijn pensioen ontdekt”


“Toen ik een klein warenhuis in Kuurne runde, had ik geen tijd om te lezen. Dat veranderde na mijn pensioen en nu ben ik een echte boekenwurm geworden”, zegt Lucien Steyaert (80) uit Kortrijk.

Lucien Steyaert en zijn vrouw zijn van Deinze afkomstig, maar wonen nu in een appartement dicht bij de Broeltorens in Kortrijk. Ik tref hem in de bib met steekkaarten in zijn handen waarop in handschrift tientallen namen van boeken geschreven staan die hij wil lezen. “Bij elk bibliotheekbezoek ga ik op zoek naar een boek van mijn lijst”, zegt hij. “Die heb ik in de voorbije jaren opgemaakt. Telkens ik in de krant een boek zie dat lovend besproken wordt, noteer ik de naam van het boek en de auteur op mijn steekkaarten. De titels die met viltstift gekleurd zijn, heb ik al doorgenomen. Zoals je ziet heb ik nog heel wat werk voor de boeg.” (lacht)

Welke titels mocht je al schrappen?

“Even kijken op mijn kaarten. Jan Cremer met Ik Jan Cremer en Herman Koch met Zomerhuis met zwembad zijn er zo twee. Mijn favorieten zijn De Helaasheid der Dingen van Dimitri Verhulst en De Vliegeraar’ van Khaled Hosseini. Die heb ik inmiddels ook gekocht. Boeken die ik mooi vind, koop ik nadien en herlees ik na enkele jaren. Ik heb inmiddels zelf een aardige collectie.”

Naar wat ben je nu op zoek?

“Nathan Hill met De Nix, getipt door mijn schoondochter die ook een fervente lezer is. Volgens haar ga ik daar veel plezier aan beleven. Ik neem trouwens altijd maar één boek mee per bezoek. Ik woon ook niet zover, dus het is een kleine moeite om binnen te springen.”

Lezen is duidelijk een belangrijke hobby van je?

“Zeker. Ik ben er toch wel dagelijks twee uur zoet mee. Daarnaast ben ik ook nog meer dan een uur bezig met mijn krant, Het Nieuwsblad. Als mijn vrouw en ik ontbeten hebben, begin ik er aan. Voor mij is dat altijd een van de mooiste momenten van de dag.”

De boeken heb je pas ontdekt na je pensioen?

“Dat is zo. Ik vond dat ik daar voordien geen tijd kon voor maken. Mijn vrouw en ik waren kleine zelfstandigen en runden de Unic in het centrum van Kuurne. We hadden het ook wel vaak druk hoor, maar als ik er nu op terugkijk dan vind ik dat ik het toen toch wel verkeerd voor had wat die boeken betreft. Nu is het één van mijn twee grote hobby’s. Mijn andere favoriete bezigheid? Dat is lekker uit eten gaan samen met mijn vrouw.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten