FREDDiVERS #48 | Stijn Dewinter (26) werkt mee als vrijwilliger in de bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Fanny van Kiekeboe is mijn favoriete personage”


“Kiekeboe is een van mijn lievelingsstrips. Mijn favoriete personage is  Fanny omdat ik haar zo mooi vind”, zegt Stijn De Winter (26) die meewerkt als vrijwilliger in de Kortrijkse bibliotheek.

Met Stijn hebben we afgesproken bij Groep Ubuntu in Zwevegem. Dat is een organisatie die mensen met een beperking ondersteunt op het vlak van werken, wonen en vrije tijd. Zijn zus Elien woont het gesprek bij en komt af en toe tussen. Ze is zelf jobcoach bij de dienst begeleid werken in Groep Ubuntu.

Stijn ik verneem dat je een echte stripfanaat bent. Welke beeldverhalen dragen je voorkeur weg?

“Ik lees graag griezelverhalen. Dan doe ik ideeën op om zelf eens mopjes uit te halen en mensen te laten schrikken. Daar hou ik van (lacht). Ook Kiekeboe is helemaal mijn ding en van de strips van FC De Kampioenen heb ik thuis bijna alles liggen. Van de stripverhalen die nog ontbreken in mijn collectie speel ik de nummers door aan wie mij een cadeautje geeft. Van FC De Kampioenen heb ik ook alle dvd’s liggen en een tijd geleden bezocht ik zelfs ‘Expo aan Zee’ over FC De Kampioenen.”

Ben je ook een muziekfan?

“Ja vooral van Clouseau. Koen Wauters is mijn idool. Ik luister elke avond naar cd’s. Dat kunnen die van Clouseau zijn maar ook die van FC De Kampioenen, de vtm Kzoom-hits of de Ketnet-hits. Dan ga ik wel eens uit de bol in mijn kamer en sta ik er te dansen.”

Wat doe je precies als vrijwilliger in de bib?

“Ik zet de teruggebrachte strips opnieuw in de bakken. Ze zijn geordend per letter.”

Klopt het dat je in je eentje naar de boekerij in Kortrijk gaat?

“Ja ik woon in Hulste en neem daar de bus tot aan het station van Kortrijk. Van daar wandel ik naar de bibliotheek. Dat is tien minuutjes stappen denk ik. Ik heb wel mijn iPhone bij zodat ik mijn jobcoach of mijn ouders kan bellen als er zich iets voordoet. Zo heb ik eens gebeld toen mijn bus een grote vertraging had en ik een beetje in paniek raakte. Als het vrijwilligerswerk in de bib er op zit, begeef ik me naar het ziekenhuis aan de Reepkaai. Daar werkt mijn mama en is er voor mij ook vervoer naar huis.”

Je woont nog thuis?

“Ja nu verblijf ik nog bij mijn ouders, maar over een jaar ga ik samenwonen met vijf vrienden in Zwevegem.”

Zijn zus Elien komt even tussen. ”Samen met vijf ouderparen richtten we de vzw Co-Living op, dit is een woonproject in regie van ouders. Stijn en zijn vrienden willen graag zelfstandig gaan wonen. Als we moeten wachten tot er een plaatsje vrijkomt in een woning van Groep Ubuntu, kan dit erg lang duren. Ook willen ze graag met vijf vrienden samen wonen, ze kennen elkaar al heel goed. Ze zullen dan woonondersteuning en begeleiding krijgen van Groep Ubuntu.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten