FREDDiVERS 51 | Els Verfaillie (21) gaat een boek schrijven over faalangst bij kinderen

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik ga een boekje schrijven over faalangst bij kinderen”


“Ik ben op zoek naar boeken over faalangst bij kinderen, een onderschat probleem. Ik maak er mijn bachelorproef over”, zegt Els Verfaillie (21) uit Kortrijk. Ze studeert leerkracht lager onderwijs in Torhout.

Els Verfaillie heeft een pak (kinder)boeken op een tafeltje gelegd en is op zoek naar nog meer lectuur in de bibliotheek. “Ik kom hier vandaag in hoofdzaak materiaal zoeken in functie van mijn bachelorproef. Ik ervaar zelf vaak veel prestatiedruk en ik stel vast dat dit bij veel kinderen ook zo is. Dat kon ik vaststellen tijdens mijn stage die ik vorig schooljaar volgde in het eerste leerjaar.”

Geef eens een voorbeeld?

“Er was een meisje in de klas dat alles goed kon oplossen tijdens een proef, alleen het schrijven lukte minder. Het meisje was ontroostbaar en weende omdat ze vond dat ze niet duidelijk genoeg geschreven had. Dat was op zich geen drama en dat vertelde ik haar ook. Dat maakte haar opnieuw wat rustiger, stelde ik vast. We keuvelden er daarna nog een beetje over verder. Prestatiedruk, faalangst, het speelt veel meer dan je zou denken bij kinderen van die leeftijd. Ik maak een boek dat hierop inspeelt en dat zal ook de basis vormen voor mijn bachelorproef.”

Pas 21 en je wilt al een boekje schrijven?

“Ja inderdaad maar het is op dit ogenblik zeker niet de bedoeling om het ook op de markt te brengen. Ik wil het wel zelf gebruiken als ik later voor de klas sta. Er komen grote tekeningen in die het hele thema helder moeten maken voor kinderen van het eerste en het tweede leerjaar. Er komt ook een lessenpakket rond het thema. Meer kan ik er nog niet over zeggen, want ik moet het nog helemaal uitwerken.”

Welke boeken neem je mee om je te ontspannen?

“Een goede detective bevalt me altijd. Agatha Christie vind ik bijvoorbeeld echt leuk. Je bent al halverwege vooraleer je echt helemaal mee bent. Ik lees ook andere dingen hoor. Zo heb ik erg genoten van Omdat ik je mis van Kate Eberlen. Ze schrijft bijzonder mooi over verlies. Ook kinderboeken neem ik soms mee naar huis en dat is dan uit nostalgie naar mijn eigen kindertijd. Boeken van een schrijfster als Joke Van Leeuwen kan ik altijd makkelijk herlezen.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten