FREDDiVERS 58 | Peter Caesens zorgt mee voor muziek in de bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Nog altijd fan van Stravinsky”


“Ik ben nog altijd een grote fan van Stravinsky, Stockhausen of Varese, componisten die ik ontdekte ik toen ik zestien was”, zegt Peter Caesens (54) uit Kortrijk die al vele jaren in de bibliotheek werkt.

Caesens is een bekend gezicht in Kortrijk. Hij leeft thuis tussen duizenden boeken en doopte zijn huis eerder al eens om tot bibliotheek. Beroepshalve is hij dan weer aan de slag in de Kortrijkse bib. Hij verzorgt mee de aankopen van nieuwe cd’s en is verder vooral bezig met klassieke muziek.

Hoe belangrijk is muziek voor je?

“Ik kan er niet genoeg van krijgen. Ik ben een muzikale veelvraat van toen ik klein was. Mijn eerste belangrijke muzikale keuze maakte ik op mijn zestiende. Ik had avant-garde-componisten ontdekt als Stravinsky, Varese en Stockhausen en voelde dat dit helemaal mijn ding was. Ik zette me daarmee ook af tegen mijn ouders. Zelfs de meeste van mijn leeftijdsgenoten lustten dit niet. Ik hield en houd nog altijd van Stravinsky en co. Ik blijf algemeen een grote fan van vernieuwende muziek.”

Wie klassieke muziek zegt, laat ook vaak namen als Bach of Mozart vallen. Kunnen ze jou bekoren?

“Vroeger was dat minder het geval, nu dus wel. Mijn muzikale smaak is verbreed door mijn werk in de bibliotheek maar ook door cursussen muziekgeschiedenis te volgen. Zo heb ik de muziek van Bach, Mozart, Beethoven en andere klassieke componisten leren waarderen. Ik volg nu trouwens een cursus muziekanalyse om hun muziekstukken nog beter te begrijpen.”

Je houdt je in de bibliotheek ook bezig met populaire muziek. Beluister je die privé ook?

“Een aantal van die liedjes vind ik zeker niet slecht maar ik ervaar daarbij toch niet dezelfde sensaties als wanneer ik Varese of Stravinsky te horen krijg. Neem nu Formidable van Stromae. Ik vind dat best wel een leuk liedje maar het probleem is dat je zo’n nummer op zeker ogenblik ook veel te vaak hoort en het zo ook snel beu wordt. Dat gezegd zijnde, wie alleen zijn muziek consumeert via de radio moet het toch wel met een schraler aanbod stellen dan bij ons in de bibliotheek te vinden is.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten