FREDDiVERS #31 | Vincent Coomans (27) verloor de laatste drie jaar vijf dierbaren

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik lees graag literatuur over verlies

“Ik voel me op dit ogenblik aangesproken door literatuur waarin verlies aan bod komt. Ik heb zelf in de laatste drie jaar vijf mensen verloren uit mijn dichte omgeving”, zegt Vincent Coomans (27) uit Kortrijk.

Vincent Coomans werkt bij de dienst educatie in de bibliotheek van Kortrijk en houdt er zich bezig met kunst en cultuur. “Daar ben ik ook in mijn vrije tijd ten volle mee bezig”, zegt hij. “Ik hou vooral van de literatuur van Vlaamse en Nederlandse auteurs. Van een boek als De Onderwaterzwemmer van de Nederlandse schrijver Pieter Frans Thomése, vorig jaar bekroond met de Fintro Literatuurprijs, heb ik enorm genoten. Hij schrijft zo mooi over rouw dat het me helpt in mijn eigen rouwproces.”

Zijn er nog boeken, platen of films die je waardeert omdat rouw er in aan bod komt?

“Ja ik heb dat ook heel hard met de cd Carrie & Lowell van Sufjan Stevens. Daarin blikt mijn favoriete singer-songwriter terug op zijn overleden moeder Carrie, die aan een bipolaire stoornis en schizofrenie leed en verslaafd was aan drugs en andere middelen. Ik wilde Stevens vorig jaar graag aan het werk zien in ons land maar ik geraakte niet aan tickets door computerproblemen. Uit frustratie ben ik dan naar Parijs gereden om hem daar te gaan bekijken. En het was de rit meer dan waard.”

Zelf speel je ook in een Kortrijkse band, heb ik begrepen.

“Ja bij J.Keens zing ik en speel ik gitaar. We proberen het muzikaal wat avontuurlijk te houden en ik laat me daarbij graag inspireren door artiesten die zichzelf voortdurend proberen te vernieuwen. Radiohead bijvoorbeeld is om die reden al jaren mijn favoriete band. Ook van een artiest als David Bowie ben ik helemaal weg. Hij is echt wel het prototype van de vernieuwer en dat op alle mogelijke vlakken. Bovendien is hij extra interessant om zijn androgyne kantje.”

Koop je platen en boeken of zoek je die vooral in de bibliotheek?

“Platen die ik echt wil hebben koop ik op vinyl in café annex vinylzaak Komma in de Lucht in Kortrijk. Echt goedkoop is dat niet maar ik heb dat er voor over. Cd’s ontleen ik vooral om nieuwe dingen te ontdekken. Ook bij boeken is dat zo. Als ik een goed boek lees, heb ik nog het liefst dat het ook van mij is. Al ontleen ik ook wel romans in de bib.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten